Spinsels op het web
actions » SearchLogin 382 articles • 20 Apr 2014

Article with comments

Sunday, 15 Apr 2012

permalink Journey (PS3)

[[image: journey.jpg]]

Flow was aardig. Flower was geweldig. Journey is een onbeschrijflijke emotionele ervaring, en de soundtrack ervan is op zichzelf ook een meesterwerk.

Het gebeurt niet vaak dat ik zit te janken, maar het einde van Journey is zo overweldigend, dat ik het niet kon helpen %-| .

Ik zet dit spel in mijn top 3 van beste spellen ooit. (Zeker voor de belachelijk lage prijs. OK het is kort, je speelt het in 2-3 uur, maar dat doet er totaal niet toe als je aan het eind met een enorm gevoel van ontzag en verwondering naar het scherm zit te staren).

Het is eigenlijk Kunst.

• Wrote irmen at 00:50 (edited 2×, last on 15 Apr 2012) | read 252× | Add comment

Comments (3)

Maar dat kan niet. Volgens Roger Ebert, de bekende film criticus, kan een video game nooit kunst zijn.

Nou ben ik niet zo'n liefhebber van films. Naar mijn mening is de film een reeds lang creatief dood medium, dat met de uitvinding van de TV serie dodelijk verwond werd, met met breedband internet definitief begraven is. Door de beperkte lengte heb je in een film nooit de tijd voor enige karakterontwikkeling of een complex plot, zoals in een boek of een TV serie, en al helemaal niet de rijke en complexe interactieve plots die je tegenwoordig in een video game tegen komt.

Vergelijk bijvoorbeeld eens de serie Startrek films met de Mass Effect serie. Niet helemaal eerlijk natuurlijk omdat ze in de jaren '70-'90 nog niet de technlogie hadden om er echt iets leuks van te maken, maar het is toch duidelijk dat het anno 2012 geen zin meer heeft om nog scifi films te maken.

• wrote Rik on 16 Apr 2012, 10:04  permalink

Interessante link bedankt Rik! En bijna 5000 comments, hahaha. Dat is uren lang leesvoer.

Hij heeft het kort over Flower. Maar wat hij er over zegt doet mij denken dat hij alleen een paar minuten een youtube filmpje gekeken heeft van het spel.

Hoe dan ook mijn oog valt op zijn volgende uitspraak:

One obvious difference between art and games is that you can win a game. It has rules, points, objectives, and an outcome. Santiago might cite a immersive game without points or rules, but I would say then it ceases to be a game and becomes a representation of a story, a novel, a play, dance, a film. Those are things you cannot win; you can only experience them.

Journey is precies dit, als je het mij vraagt. Je kan het niet winnen. Het eind is tevens ook weer het begin. In die zin is het nog sterker dan een film of een toneelstuk of een boek: die houden op na de laatste zin.

Dus eigenlijk is Journey inderdaad geen video game. Maar dus een interactief stuk kunst. Hoe is het anders mogelijk dat het je zo raakt?

• wrote irmen on 16 Apr 2012, 22:03  permalink

One obvious difference between art and games is that you can win a game. It has rules, points, objectives, and an outcome.

Die definitie snijdt ook geen hout. Kunst heeft juist vaak rules, objectives and an outcome. Je kan daar best van afwijken als je wilt, bijvoorbeeld een liedje beginnen met het refrein en plotseling zomaar stoppen, maar het is niet meteen geen kunst als je dat niet doet. Neem bijvoorbeeld ook de strakke regels van een sonnet, de theater regels van Aristoteles, de 'dogma 95' regels in film, de strakke vorm regels van een contrapunt of een symfonie...

• wrote Rik on 18 Apr 2012, 11:49  permalink


Write a comment

Your name  
E-mail   (only visible for blog owner)
Homepage
Text:

[b] [i] [u] [tt] [center] [code] [quote] [url] [url=] [img] [@] [@@] [@:]
detailed help about markup
You must answer the following to be able to submit.
How much is eight plus six?  
[Captcha Image] Type the letters you see in the image.
(Unreadable? Click on it for another one)

Process times: page=0.009 request=0.017 cpu=0.017